Go to Top

Odrzan okrugli sto o tržištu konsultantskih usluga u Srbiji i Rumuniji

Dvodnevni skup posvećen tržištu konsultantskih usluga u Srbiji i Rumuniji održan je 20. i 21.juna u Pančevu, u prostorijama RPK Pančevo i Gradske biblioteke, sa oko stotinak učesnika.

Osim članova projektnog tima, skup je okupio eksperte iz oblasti konsaltinga za mala i srednja preduzeća iz Srbije i Rumunije, srpske senior i junior eksperte koji će tokom trajanja projekta posetiti i uraditi analizu stanja 60 preduzeća u Banatu, kao i predstavnike izabranih preduzeća.

Prvog dana okruglog stola, Regionalna privredna komora Pančevo je bila domaćin i predsednicima privrednih komora u Republici Srbiji, koji su aktivno učestvovali u diskusiji o mogućnostima razvoja konsultantskih usluga za članice privrednih komora. Učesnici skupa su se složili da se odnos privrednih komora i korisnika usluga-prvenstveno malih i srednjih preduzeća mora menjati u narednom periodu, ali će njihova dinamika i obuhvat u mnogome zavisiti od odluka i odnosa države prema načinu uređenja komorskog sistema.

DSCF0065

Drugog dana se razgovaralo o tržištu konsultantskih usluga u Srbiji i Rumuniji, o značaju mentoringa i konsaltinga za razvoj preduzetništva, kao i o preprekama rastu i razvoju ove uslužne delatnosti.

Opšta je ocena da je praksa mentorstva na prilično niskom nivou, uprkos raširenom mišljenju da je to poželjan i koristan vid obrazovanja, kroz koji se od iskusnijih kolega i privrednika primaju korisni saveti i preporuke, ostvaruje transfer znanja i veština.

Kada je reč o konsultantskoj industriji, kao spoljne prepreke rastu i razvoju navode se činjenice poput loše finansijske situacije potencijalnih klijenata, nespremnosti nadležnih u preduzećima da unajme spoljneg konsultanta, neprepoznavanju korisnosti i značaja ovih usluga od strane klijenata.

Kada je reč o zaključcima sa skupa, za konsalting se može reći da je potencijal bez kojeg se ne može u današnjem vremenu brzih i sveopštih promena, ali je opasno razmišljanje da se lako može postati konsultant. Ova oblast pokazuje spremnost da napreduje, u smislu konstantnog učenja konsultanata i prilagođavanja zahtevima klijenata, uz istovremeno poštovanje pravila da konsultanti ne vode biznis, odnosno ne učestvuju u procesu odlučivanja.

U svetlu postojeće ekonomske krize i daljeg razvoja tržišta konsultantskih usluga, konstatovano je da kriza samo po sebi nije tragedija, da finansije često nisu problem već indikator da neki drugi tokovi i procesi u preduzeću ne funkcionišu najbolje i da ulaganja na pojedinačnom i na nivou institucija doprinose daljem razvoju i unapređenju ovog, na našim prostorima relativno novog, koncepta kupovine konsultantskih usluga.

DSCF0104